دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط ژاپن؛

ماهواره پیشرفته رصد زمین پرتاب شد 

ماهواره پیشرفته رصد زمین پرتاب شد 
پرتابگر ژاپنی ساعتی پیش یک ماهواره پیشرفته رصد زمین را با موفقیت به مدار رساند.
کد خبر : 919832

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ژاپن در سومین پرواز موشک H۳ (اچ‌۳) خود با موفقیت یک ماهواره پیشرفته رصد زمین را به فضا پرتاب کرد. 

این پرتاب که ساعتی پیش به وقت تهران انجام شد، نقطه عطفی برای برنامه فضایی ژاپن به شمار می‌رود و نشان‌دهنده گامی مهم در جهت افزایش قابلیت‌های این کشور در زمینه رصد زمین و علم فضایی است.

پرتابگر اچ ۳ که به دست شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی ساخته شده، قرار است جایگزین آن موشک شود و ظرفیت‌های فضایی بومی ژاپن را تقویت کند.

ماهواره پرتاب شده در این ماموریت، «دایچی-۳» نام دارد و توسط آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) توسعه یافته است.

ماهواره مذکور مجهز به ابزار‌های پیشرفته‌ای برای رصد زمین با وضوح بالا است و وظایفی مانند نقشه‌برداری دقیق از سطح زمین، رصد تغییرات آب و هوایی، پایش بلایای طبیعی و مدیریت منابع طبیعی را بر عهده دارد.

موشک اچ‌۳ نیز قدرتمندتر و کارآمدتر از موشک‌های قبلی ژاپن است و می‌تواند محموله‌های سنگین‌تر را به مدار زمین حمل کند. 

پرتاب موفقیت‌آمیز دایچی‌-۳ دستاورد‌های مهمی برای ژاپن به همراه داشت. این پرتاب نشان داد که ژاپن دارای فناوری لازم برای توسعه و پرتاب ماهواره‌های پیشرفته رصد زمین است. این سومین پرتاب موفق اچ‌۳ پس از یک شکست است.

ژاپن قصد دارد از اچ‌-۳ برای پرتاب طیف وسیعی از ماهواره‌ها از جمله ماهواره‌های علمی، ماهواره‌های ناوبری و ماهواره‌های مخابراتی استفاده کند.

جاکسا به همراه شرکت میتسوبیشی به عنوان پیمانکار اصلی آن، در حال توسعه یک ماهواره با هدف دستیابی به وضوح بالا و یک محدوده رصد گسترده‌تر هستند.

آژانس فضایی ژاپن توضیح داده، بر خلاف مشاهدات توسط یک حسگر نوری، تصاویر رادار را می‌توان در هر ساعتی از شبانه روز به دست آورد، زیرا نیازی به نور خورشید ندارد. علاوه بر این، از آنجایی که امواج رادیویی می‌توانند به ابر نفوذ کنند، می‌توان تصاویر را بدون توجه به شرایط آب و هوایی به دست آورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته